Blog
Kako do jeftinijih internet stranica?
Kako do jeftinijih internet stranica?
Ovo je prvi dio uputstva kako se pripremiti i uštedjeti, ali u konačnici, dobiti kvalitetnije internet stranice.

Razmišljate već neko vrijeme o vašim prvim internet stranicama ili o redizajnu postojećih a neadekvatnih stranica? Znate da nešto morate učiniti po tom pitanju. Jedno od pitanja koje vas sigurno muči je cijena. Odredili ste okvirni budžet i pitate se možete li za njega dobiti ono što vam treba.

Priprema, priprema, priprema

Prvo pitanje na koje morate odgovoriti je – Znate li stvarno što vam treba? Najčešći odgovor na ovo pitanje je otprilike – “…ma mi trebamo jednostavne, male stranice, samo osnovni podaci…”. Da se poslužim poznatom filmskom uzrečicom – “da mi je kuna za svaki put kad sam to čuo, a ispalo je upravo suprotno, bio bih bogat”. Prvi korak kod skidanja cijene izrade je upravo jasno definiranje vaših potreba. Česta greška kod definiranja potreba je gubljenje vremena oko dizajna. Pri tome mislim na Vas, a ne na sebe. Izgled prepustite dizajnerima, vaš posao je dati precizna uputstva/objašnjenja vezana uz vaše proizvode/usluge, tko su vaši klijenti, koji su vaši primarni ciljevi (koje želite postići internet stranicama).

Zatim, vrlo važna stvar o kojoj biste se morali informirati je tehnologija. Internet je prepun informacija o procesu izrade i tehnologijama koje se pritom primjenjuju. Iznimno je korisno upoznati se s terminologijom na koju ćete naići prilikom razgovora o izradi vaših stranica. HTML, CSS, CMS, Flash pa WordPress, Joomla, Drupal neki su od termina koji će se pojaviti u razgovoru, progooglajte, saznajte što znače. Posjetite stranice vaše konkurencije ili slične tematike, osim što ćete lakše shvatiti što trebate napraviti dobit ćete potpuniju sliku o tome kako i što radi vaša konkurencija. Zapišite koje stranice vam se sviđaju i zašto, isto tako zapišite i one koje vam se ne sviđaju i zašto. Ovo će kasnije pomoći i kod dizajna, no o tome ću pisati kasnije.

Pitam se pitam

Ovo su neka od pitanja o kojima morate voditi računa kod pripreme vaših stranica:

  • Koja su vaša očekivanja od internet stranica?
  • Tko su vaši potencijalni korisnici/klijenti?
  • Koliko pristupa stranicama očekujete mjesečno?
  • Kako planirate promovirati vaše stranice i tko će voditi marketing?
  • Trebate li mogućnost online narudžbi, forum, bazu podataka, galeriju, audio, video…?
  • Trebate li online katalog i koliko proizvoda će sadržavati, te kakve opcije je potrebno uključiti kod opisa (boje, veličine…)?
  • Planirate li prodaju preko interneta?
  • Imate li vlastite fotografije ili ih je potrebno izraditi ili kupiti?
  • Koliko često planirate osvježavati sadržaj?
  • Tko će osvježavati sadržaj?
  • Tko će pisati tekstove?
  • Imate li registriranu domenu (internet adresu)?

A sad na posao

Dosad ste već shvatili da je većina posla oko izrade internet stranica na Vama. Ova spoznaja često dovodi do preispitivanja stvarne potrebe za internet stranicama. I to je dobro. To je veliki korak prema jeftinijim ali u isto vrijeme i funkcionalnijim internet stranicama.

U nastavku ću vam pokušati prikazati postupak izrade ratnog plana, te kako izraditi strukturu vaših stranica.

U većini slučajeva vaše stranice možemo podjeliti na dvije glavne kategorije:

1. Osnovne informacije (o vama, kontakti, vaša misija i slično)

2. Specifične informacije o vašoj djelatnosti, proizvodima i uslugama

Svaka kategorija može sadržavati podkategorije s detaljnijim objašnjenjima (npr. “O nama” može sadržavati podkategorije “Zaposlenici”, “Naš portfolio” ili “Tko su nam klijenti”…).

Za početak otvorite u nekom tekst editoru (Word, NotePad, WordPad…) novi dokument i dajte mu prikladno ime.

Napravite natuknice bazirane na pitanjima iz prvog dijela. Zapisujte natuknice kad god razmišljate o projektu.

Zatim, napravite okvirnu podjelu vaših stranica. Osnovnu strukturu možete napraviti u ovom koraku, a kasnije je obogaćivati dodatnim stavkama.

Primjer:

Naslovna stranica

– Proizvodi

1. Kape

tip 1

tip 2

2. Majice

muške

t-shirt

dugi rukavi

ženske

3. …

– O nama

Naši dizajneri

– Kontakt

Gdje smo (google maps)

– …itd

Na ovakvu podjelu možete gledati kao na osnovu za pisanje tekstova i odabir fotografija. Ne tražite ponude dok nemate spremnu cijelu koncepciju u ovom obliku. Tekstove i slike možete osigurati i kasnije (zavisi čime se bavite), ali ako ste u mogućnosti napravite ih prije. Ne zaboravite smisleno podijeliti tekstove i slike po folderima (mapama) na vašem kompjuteru radi lakšeg snalaženja.

Kao što vidite, i “najjednostavnije stranice” zahtjevaju značajan napor s vaše strane. No, vjerujte, isplati se. Ako dođete na razgovor u neki studio ili agenciju ovako spremni, budite sigurni da će se to osjetiti na cijeni ali i kvaliteti samih stranica. Educirajte se sami, pripremite se i imajte spremne odgovore na pitanja koja sam spomenuo ranije.

Primjetili ste da do sada nismo spomenuli dizajn. S razlogom, još nije vrijeme za vizualni dio.

Nastavak slijedi…

[tweetbutton]